Jeg ønskede forandring og fandt ud af, at Kvik havde hele pakken, der forener design, køkkener og madlavning, som jeg elsker, med en moderne kundetilgang.

— Miguel Zafon

I dag taler vi med en af vores franchisetagere, Miguel Zafon. Han åbnede Kvik Valencia Sorni i en flot nedlagt bankbygning i hjertet af Valencia på et tidspunkt, hvor coronapandemien var på sit højeste. Siden vi talte med ham, har han åbnet sin flagskibsbutik, Kvik Alfafar. Da vi var her, var det kun en tom byggegrund, men her mødtes vi for at tale med Miguel om hans drømme for butikken. Det kan du høre mere om i denne podcastepisode.

Vi er et franchisekoncept, og vi har næsten 200 butikker i 12 lande. Vi har ambitiøse vækstplaner og ønsker at åbne endnu flere – vi har lige nu 65 ledige franchisebutikker på vores hjemmeside, og vi ønsker at udvide med mindst 100 yderligere butikker! Så hvis du går rundt med en lille iværksætter i maven, skulle du tage et kig på vores hjemmeside for at se, om der er en ledig butik i nærheden af dig. Vi har brug for franchisetagere, som ønsker at være deres egen chef med et stærkt koncept, produkt og team i ryggen. Som du kan høre i løbet af samtalen med Miguel, behøver du ikke at have en baggrund fra køkkenbranchen. Du skal blot have et ønske om at kombinere de ting, du brænder for, og vilje til at arbejde hårdt for at skabe din egen forretning. 

Bemærk, at denne side er en transskription af podcastepisoden.

Smukke køkkener til vanvittigt lave priser

Miguel: Jeg hedder Miguel, og jeg er 42 år gammel. Jeg er født i Valencia. Jeg er far til tre piger. Jeg elsker min familie. Jeg har en dejlig kone. En fantastisk kone. Vi har været en del af Kvik projektet de sidste to år. Det vil sige, i næste måned er det to år. Jeg havde ingen tidligere erfaring med køkkener.

Jeg har arbejdet som IT-ingeniør de sidste 15 år, men jeg elsker design, og jeg havde haft en god oplevelse med at bygge mit eget hus et år, før vi fik øjnene op for Kviks verden. Jeg brugte meget tid på at gå i køkkenbutikker. Jeg tror, jeg besøgte hele fem butikker, fordi jeg også elsker at lave mad.

Så efter alle butiksbesøgene stødte jeg tilfældigt på Kvik projektet i forbindelse med et arrangement her i Valencia, som jeg deltog i sammen med en af mine venner. Han var på udkig sit næste forretningsprojekt. Her mødte jeg så ham fyren fra Kvik. Det var første gang, jeg kiggede i et af deres magasiner. De er helt fantastiske. De er faktisk som en slags kunstgenstande. 

Så jeg bladrede gennem mit første Kvik magasin og så de helt fantastiske køkkener til fuldstændigt vanvittige priser.

Julie: Hvordan vanvittige? Vanvittigt gode?

Miguel: Crazy low.

Julie: Vanvittigt lave. Okay.

Miguel: Vanvittigt lave. Som jeg fortalte dig, havde jeg netop bygget mit eget køkken nogle måneder forinden, og jeg havde stadig alle priserne i hovedet, så jeg kunne nemt konstatere, at priserne var virkelig, virkelig lave i forhold til køkkenernes flotte udseende, og kvaliteten var også helt fantastisk. Så på den ene side havde vi altså disse gode produkter til gode priser.

Så jeg begyndte at spørge ind til, hvilke typer kunder Kviks produkter er målrettet mod, og hvilken strategi de har for deres markedstilgang. Det er helt igennem online.

Det er også lidt skørt, fordi du bare kan vælge at åbne en køkkenbutik, men jeg vil ikke bare sidde og vente på, at der kommer kunder ind i butikken. Det er alt for meget lotterispil. Du ved aldrig, hvem der kommer ind i butikken i løbet af en dag.

I det her tilfælde havde Kvik en tilgang med en rigtig stor marketingafdeling, som investerer en masse penge i at få kunder ind i din butik. Det er det, de kalder bookinger. Og de kan fortælle dig, hvor mange bookinger du kan regne med pr. uge.

For vores vedkommende er det lige nu omkring 65 % af forretningen, som stammer fra marketingkanalen. Det giver dig en vis tryghed som iværksætter, fordi du bare ved, at de finder de fleste af dine kunder til dig. Du skal ikke selv ud at jage efter dem. De klarer det for dig på internettet. Primært gennem Facebook og Instagram, som jeg forstår det. Det giver dig også mulighed for at forudsige en stor del af din indtjening.

MANO arizona beige

101.543,-

Placering og den rigtige markedsføring

Julie: Kviks markedsføring er udelukkende digital – vi markedsfører os online via sociale medier og møder kunderne, hvor de er – både på Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest og andre relevante kanaler. Kunder kan vælge et bestemt tidspunkt og booke en aftale direkte med butikken via vores hjemmeside. Vores markedsføring er altså national, men med en stærk lokal effekt. 

Miguels butik ligger i hjertet af Valencia på en førsteklasses beliggenhed på et hjørne, hvor du kan se den fra to retninger. Den blev tidligere brugt som bank, og den er lille, men i et område med meget trafik og med store vinduer, hvor forbipasserende kan se vores køkkener i dansk design. 

Men det er også en fantastisk beliggenhed, ikke sandt? Lige i hjertet af byen.

Miguel: Jo. Vi fandt den efter mange måneders søgning. Jeg er virkelig overbevist om, at detailhandel er et spørgsmål om beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed. Jeg har tidligere erfaringer fra detailhandlen, men i en anden branche. Og vi havde virkelig svært ved at finde det rigtige sted, men til sidst fandt vi en hjørneejendom. Det har store krystalvinduer, så det er svært at slå. Ja, det er virkelig store vinduer. Så du kan se hele butikken udefra.

So these two streets there are joining in this corner and that really go straight to the main commercial street in the city. So we usually get between 30–50 people a day inside the store and I can tell you normal kitchen studios around the area that they don’t work with this kind of marketing tools and they don’t work with bookings, I know because I stepped in one of those to buy my own kitchen, maybe they can have two or three people a day going in. And we have between 30 and 50. And because of the place we are and also really because of the marketing Kvik has to make these people come in. 

Det er skørt, men du har kunder fra allerførste dag, hvor du åbner butikken, takket være marketingafdelingens indsats i ugerne op til.

— Miguel Zafon

Miguel: Vi har også tre forskellige tilgange til at betjene kunderne. Vi har normale bookinger. Hvor vi bruger to timer sammen med den potentielle kunde direkte i butikken. Vi kontakter typisk kunden på forhånd og beder om at få tilsendt alle tegninger og andet, som har inspireret dem, så vi lige kan …

Julie: Og vel også opmålingen af deres køkken?

Miguel:  Så vi kan have noget klar, når de kommer. Vi bruger derefter omkring halvanden time på at gennemgå konceptet med kunden. Og vi går måske i gang med at træffe de første valg. Og vi tager os virkelig god tid til at forklare Kviks bæredygtighedsstrategi, hvor vi lige nu anvender godt 90 procent genbrugsmaterialer, fordi det er vigtigere for kunderne end nogensinde før. Det er noget, som betyder virkelig meget for kunderne.

Julie: Er det noget, de efterspørger?

Miguel: Naturligvis. Og vi kan med stolthed sige, at vi er nummer et i verden på området. Og de elsker bare, når vi fortæller vores historie. Så det er en dejlig historie at fortælle.

Vi udvælger også nogle af materialerne. Vi sætter os ned sammen. Det er en anden rigtig fin ting, som Kvik har sammenlignet med så mange andre, at du bare kan komme ind i butikken og tale om dit køkken og gå derfra med tegningerne og et tilbud under armen allerede efter det første besøg.

Mange andre steder oplever du, at der kan gå helt op til to uger, før du får svar på din e-mail, hvis de er interesseret i dit projekt, eller at du bare aldrig hører fra dem. Hvis du overvejer at købe et køkken eller ønsker at udskifte dit køkken, har du bare ikke lyst til at vente så længe. Det er vores erfaring, at hvis der kommer en kunde ind i butikken og beder om et tilbud, og der så går 2-3 uger eller mere, før du vender tilbage til dem, har de allerede købt deres køkken et andet sted.

Julie: Virkelig? Okay.

Miguel: Så det er vigtigt, at vi er gode til at følge op.

Julie: Så du laver rent faktisk tegningen sammen med dem under mødet, så de går derfra med tegningerne i hånden?

Miguel: Naturligvis. De går derfra både med flotte udskrevne tegninger, et tilbud og forskellige andre dokumenter, så de er helt klar over, hvad der er næste skridt, hvis de vælger at købe deres køkken hos os.

Because we are really quick also with delivering the kitchens. We had some problems in the past with all the Corona with materials but right now we are more or less one hundred percent again with the materials. So if they come and want the kitchen for as soon as possible, we can make it in less than one month. That’s crazy times for the kitchen world. We have our truck coming from Denmark every week. So we can just place the order every week for the next 30 days.

Et centralt lager med plads til vækst

Julie: Og du har også et lager. Selv om butikken er lille, har du alligevel et lager.

Miguel: Vi har et lager cirka 50 minutter fra butikken, hvor vi monterer køkkenerne på forhånd. Det er den typiske fremgangsmåde. Så kunden altid ved, hvordan køkkenet bliver bygget og leveret. Vi præsenterer derefter tilbuddet og projektet for kunden. Han betaler det fulde beløb eller det første afdrag for at booke projektet, som vi derefter går i gang med, og vi kan tilbyde rabatten de efterfølgende 12 måneder. Så selv om kunden er i gang med en ombygning eller renovering, der tager tid, booker vi projektet til den aftalte pris i 12 måneder efter betalingen af det første afdrag.

Julie: Så du er sikker på at få det til den pågældende pris. På samme måde som hvis du køber et køkken på Black Friday, men først skal installere det til næste marts eller deromkring, ikke? Jeg vidste slet ikke, at det var sådan, det fungerede. Så jeg lærer også noget nyt.

Miguel: Det betyder dog ikke, at du ikke kan ændre noget efterfølgende. Det har blot til formål at sikre dig den aftalte pris. Du kan stadig ændre stort set alt. Vi får dig faktisk ofte til at ændre ting efterfølgende, når vi først sender en arkitekt hjem til dig for at foretage professionelle opmålinger. Kunderne kommer ofte ind i butikken med tegninger, som de selv har lavet, og som ikke er helt så professionelle. Det er helt normalt.

Julie: Og måske heller ikke helt nøjagtige.

Miguel: Det er for eksempel vigtigt, at vægvinklerne er helt rigtige. De er aldrig helt præcise, så det er vigtigt, at vi måler efter med professionelt værktøj for at sikre, at projektet kan installeres sådan, som vi har tegnet det i butikken. Det er aldrig sådan, at man kan skifte målene eller menneskene, for at de passer til projektet. Vi inviterer derefter kunden til endnu et møde i butikken, hvor vi gennemgår projektet igen. Dette andet møde tager typisk også omkring en time.

Planen var to butikker lige fra starten

Julie: Som du kan høre, var Miguel ikke længe om at gå fra IT-ingeniør til køkkenekspert.

Miguel planlagde lige fra starten at åbne to butikker – en større flagskibsbutik og en mindre bybutik som satellitbutik. Så kom coronaen, og planerne blev ændret, men målet er fortsat to butikker.

Og er det sandt, at du rent faktisk planlægger at åbne endnu en butik?

Miguel: Ja. Denne lille butik, som vi har drevet i midten af byen de sidste to år, var tiltænkt til at være butik nummer to. Jeg mener, man kalder denne slags butikker for satellitbutikker. Og man starter normalt med at åbne en hovedbutik. Den er typisk omkring tre hundrede kvadratmeter, eller mellem 200 og 400 kvadratmeter, så du virkelig kan vise alle de køkkener, vi har i kataloget. Og nu er tiden kommet til at åbne den butik.

Vi har arbejdet med tilladelserne de sidste to år. Og nu har vi så maskiner, der arbejder på stedet med at opføre den nye bygning, som efter planen skal være færdig til februar eller lige deromkring. Vi bygger derefter udstillingen. Kviks konstruktionsteam arbejder virkelig hurtigt.

Ja. Jeg vælger dog at se det hele fra den positive side. Alle forsinkelserne har betydet, at jeg har haft god tid til at tage stilling til hovedbutikken, som jeg har valgt at åbne med et nyt koncept. Jeg har de sidste to år løbende skrevet noter i OneNote-mappen på min computer om alle mine idéer til den nye butik. Jeg har også skelet lidt til den nationale begivenhed, som de arrangerer hvert år …

Julie: Ja. Årsmødet.

Og brugt det i konceptet for hovedbutikken.

Julie: Vi præsenterede et nyt design til vores butikker i forbindelse med årsmødet i 2022. Vi byggede faktisk en hel butik som en del af arrangementet. Det har alle vores køkkendesign i forskellige størrelser. Antallet af udstillede køkkener varierer afhængigt af butikkens størrelse. Der er planter og et loungeområde og forskellige mødesteder, så du ikke altid er nødt til at sætte dig ved et skrivebord, men kan mødes mere uformelt med kunderne.

Det vigtigst er vores designzone, som har fantastisk belysning og store skuffer med prøver på alle de forskellige materialer og en stor overflade, hvor kunderne kan lege med forskellige idéer.

Miguel: Det nye koncept, som blev præsenteret på årsmødet i Herning, havde måske halvdelen af det, jeg har skrevet ned de sidste to år, selv om jeg ikke har talt med nogen om det. Så det var en virkelig dejlig overraskelse.

Julie: Som for eksempel hvad? Hvad var …

Miguel: For eksempel de lodrette haver. Og for eksempel områderne, hvor du kan sidde uden at kigge direkte på en af sælgerne.

 

Du bliver nødt til at tage imod hjælp fra andre og gradvist tage små skridt til at blive fortrolig med konceptet og måden at sælge på. Det er anderledes at sælge Kvik køkkener.

— Miguel Zafon

Køkkenerne føles virkelig hjemlige.

Julie: Ja. Hvor du sidder over for dem ved et skrivebord. Det er mere afslappet, ikke? Som at sidde i en sofa …

Miguel: Ja. Det sted, som vi kalder designzonen, hvor du kan vælge alle dine materialer. Du får præsenteret det hele lige fra starten med alle de forskellige slags finish og farver, du kan vælge imellem, direkte på bordet. Det er blevet virkelig godt. Og så er der den store skærm, hvor du kan finde inspiration i andre projekter, der er bygget i det samme materiale som det, du selv har valgt. Mange forskellige ting. De er vist også i gang med at udvikle en helt særlig aroma til Kvik-butikkerne.

Julie: Ja. Det er rigtigt, ja. Der er en særlig duft. Ja. Og jeg kan godt røbe, at den er blevet heftigt diskuteret.

Miguel: [laughter] Der er så meget at opleve, og det ser virkelig fantastisk ud. Det præsenterer konceptet virkelig godt, og så er det helt igennem grønt. Det understreger virkelig, at bæredygtighed er noget af det, som er vigtigst for Kvik og vores køkkener. Vi fremhæver altid, at fronterne på vores køkkener, er lavet af genanvendte plastflasker. Men jeg tror ikke, de helt kan forestille sig, hvor de kommer fra, eller hvad vi taler om. Men nu kan du se containerne med indholdet af plastflasker.

Julie: Ja. Du kan se, hvor mange, når du åbner skuffen …

Miguel: Direkte når du åbner skufferne. Så mens du er i gang med at forklare konceptet, kan du blot åbne lågen for at se, hvor mange flasker der skal bruges til at fremstille en af fronterne. Jeg kopierede idéen direkte fra mødet og har lige nu en container magen til i min butik.

Julie: Så det er en fin lille overraskelse, du kan vise, når du viser kunder rundt i butikken. 

Plads til børn

Miguel: Så jeg er virkelig glad for det nye koncept. Jeg er virkelig glad for, at den nye butik får det nye koncept.

Julie: Det er dejligt. Det er virkelig fantastisk.

Miguel: For mig er det også vigtigt, at der er plads til, at du selv kan præge butikken. Der skal være plads til alle, og som far til tre små piger har jeg stor forståelse for småbørnsforældre. Det er vigtigt, at der er et sted, hvor de trygt kan efterlade børnene, når de kommer ind til et møde i butikken.

Så i sådan en stor butik er det vigtigt, at der også er plads til børnene. Mindst et af bordene skal være placeret tæt på børneområdet, hvor børnene kan lege og udfolde sig i mindst en time, uden at forældrene skal bekymre sig om, at de forstyrrer resten af butikken, men trygt kan gennemgå processen med designeren uden at have dårlig samvittighed over at have taget børnene med. Det er en af de ting, jeg virkelig kommer til at gennemføre …

Julie: Og det har du ikke plads til i din butik, som det er lige nu.

Miguel: Nej. Det har vi ikke plads til. Slet ikke.

Julie: Jeg har set, at nogle af Kvik-butikkerne har et lille bord, hvor børnene kan tegne, og der er også nogle gange Lego, de kan lege med.

Miguel: Ja, men det er virkelig små rum. Jeg vil have et stort rum. [laughter]

Julie: That’s great.

Julie: Vi sælger dansk design, og det er ikke så kendt på det spanske marked. Dansk design kan være ret minimalistisk og med dæmpede farver, mens den spanske stil er lidt mere farverig, så hvordan taler Miguel med kunderne om dansk design? Kommer de ind i butikken på udkig efter æstetisk minimalisme? Skiller Kviks produkter sig ud på det spanske marked?

Miguel: Jeg er ikke selv den store ekspert i dansk design. Det er noget, jeg har lært i løbet af de sidste to år. Et af de centrale punkter for mig er de forskellige farver, vi arbejder med. Andre brands arbejder med virkelig mærkelige farver. Hvis du køber et køkken med låger i en mærkelig farve, bliver du nemt træt af det igen efter fire eller fem år. Det er virkelig markante farver. Så du kan tage dig selv i at tænke, hvorfor valgte jeg dog den farve for fire år siden. En vigtig ting ved dansk design er, at det skal være holdbart. Ikke kun i forhold til kvaliteten. Også i forhold til det koncept, du vælger. Så …

Julie: Hele udtrykket skal være mere eller mindre tidløst.

Miguel: Naturligvis. Så vi arbejder med ægte neutrale farver. Vi arbejder med hvid. Vi arbejder med grå nuancer. Vi arbejder med sort. Og vi arbejder med forskellige træsorter. Primært lys og mørk eg. Vi introducerer to nye virkelig flotte farver i år. En beige og en lerfarve, som begge er farver, der holder. De anses også for at være meget neutrale og passe ind i konceptet i resten af din bolig. Så hvis du vælger neutrale farver hele vejen rundt, får du et flot køkken, som holder længe. Når kunderne kommer til os med billeder af deres gamle køkkener, er det nemt at se, hvem der valgte en neutral farve for 25 år siden, og hvem der ikke gjorde, og vi leder virkelig efter denne slags køkkener, som holder de næste 20-25 år.

Julie: Og den nye beige, arizona beige og den nye lerfarve, er begge cool og trendy lige nu, men de føles også tidløse. Det er ikke nogen, som du bliver træt af efter fem år.

Miguel: Det er helt det samme med denne lyse grønne farve, som vi lancerede til Ombra sidste år. Det er vores næstmest solgte køkken i dag.

Noliam er en vinder

Julie: Hvilket køkken sælger du flest af?

Miguel: Lige nu er det Linearis. Ja. Fordi det er en stil, som virkelig er eller virkelig var trendy i Spanien. Lige nu er det de nye farver i Bordo serien, som hitter, fordi det er virkelig flotte farver til en virkelig god pris. Selv kan jeg også tydeligt huske den gamle Tacto serie. Det var min favorit for nogle år siden, da vi startede med Kvik, men lige nu ville jeg vælge Bordo i beige, hvis jeg skulle have et nyt køkken selv. Det er virkelig fantastisk.

Julie: Just a note - we still have Linearis, but the name has changed to Noliam and we just introduced it in two new colours - our very popular arizona beige and in a foil with a wood look. It’s our most affordable kitchen design in a lineup where all our kitchens have surprisingly low prices.

Miguel: We’re selling right now nearly four out of ten quotations we are making in the store. So it’s ten kitchens we make quotation in the store, we sell four of them. So..

Julie: Og det er en ret god konverteringsrate, ikke?

Miguel: Der er en vanvittig konverteringsrate. Det er helt sikkert ikke noget, du finder i andre butikker. Jeg taler ikke om andre Kvik-butikker. Men om andre brands. Jeg ved ikke, om de overhovedet kender deres konverteringsrater. Hos os måler vi nemlig alt. Vi måler, hvor mange der kommer i butikken. Vi måler, hvor mange der kommer ind i butikken og forlader den igen med et tilbud under armen, og derefter måler vi, hvor mange der ender med at købe et køkken. Så vi har hele tiden fuld kontrol med hele salgstragten og træffer beslutninger baseret på disse oplysninger. Det er den slags forretning, jeg godt kan lide at drive. 

Kig efter et sted, og tal med Kvik, så de kan støtte dig under processen. De sørger også for at uddanne dig. De hjælper dig hele vejen.

— Miguel Zafon

Uddannelse i alle aspekter af forretningen

Julie: Kvik yder ikke kun støtte i form af de data, butikkerne skal bruge til at drive en sund forretning. Vi har også detailkonsulenter i hvert enkelt land og Kvik Academy, som tilbyder al den nødvendige uddannelse både i køkkener og IT-systemer, f.eks. vores tegneprogram Kreator. 

Miguel: Vi har to forskellige former for støtte. Vi har teamet. Ikke kun IT-teamet, som hjælper med alt. Kvik i Spanien har også et team, som hjælper eksisterende butikker og nye franchisetagere med at komme i gang med projektet og tage hul på alle processerne og uddannelse af medarbejderne. Uddannelse i produkter. Uddannelse i software. Som vi bruger …

Julie: Er det også detailkonsulenten som står for denne uddannelse? 

Miguel: Ja. Så har vi Kvik Academy i Danmark, som støtter detailkonsulenterne. Du gennemgår et uddannelsesforløb på en måned sammen med dette team. De er derefter med dig i butikken de første dage, hvor den er åben, for at hjælpe dig med de første kunder. Fordi det skøre er, at du har kunder fra allerførste dag, hvor du åbner butikken, takket være marketingafdelingens indsats i ugerne op til. Så du åbner en butik oghar måske allerede 20 bookinger til den første uge, selvom du ikke engang har åbnet dørene endnu.

Julie: Wow! Det er fantastisk.

Miguel: Så det er dejligt, at du har kunder, der kommer ind i butikken fra første minut, og det er også med til at holde dig til ilden og yde dit bedste. Du skal også selv gøre det godt helt fra starten. Derfor har du fået al den støtte og uddannelse inden åbningen. Kvik planlægger også en rigtig hyggelig åbning af butikken med rød løber, balloner og snacks til kunderne. Det er hyggeligt. Det er en hyggelig dag for alle.

Julie: Det er en stor investering at åbne en Kvik-butik, og du har brug for en langsigtet forretningsplan. Kvik har faktisk et team, der kan hjælpe dig med at udarbejde forretningsplanen, men i sidste ende er det dig, der bestemmer, og du opstiller dine egne mål. 

Miguel: Hver butik kræver en investering på 250.000 euro. Ifølge vores forretningsplan skulle vi uden forsinkelser have tjent investeringen hjem efter år fire og begynde at tjene penge i år fem. Det var business casen. Men vi skal nok nå det …

Julie:  Men nu er I blevet forsinket to år.

Miguel: Men vi skal nok nå det. Det bekymrer mig ikke synderligt. Vi skal blot lære at drive forretningen. Den anslåede bruttomargin var 30-32 procent, men vi lagde ud med 22 på grund af vores egne fejl, men det er noget alle nye franchisetagere kommer ud for. Det er vigtigt at starte langsomt.

Du skal begynde at ansætte medarbejdere i takt med behovet, være meget opmærksom på omkostningerne og bare vente. Du skal måske starte med at holde lav profil og køre på lavt blus og så eskalere forretningen, efterhånden som du bliver klogere.

For mit eget vedkommende startede vi rigtig stærkt med alle disse ting og med at åbne med Kvik, og nu er det tid til et skift. Det er okay. Vi klarer os. Men det er noget, som jeg har drøftet meget med landechefen. [laughs] Det er ikke lige nemt for alle franchisetagere at forholde sig til tallene, og for nogle er det måske mere et spørgsmål om, at de ønsker at drive selvstændig virksomhed. Kalder I det også det?

Julie:  Altså at være selvstændig?

Miguel: Selvstændig.  For mig er det en forretning, der skal drives, og det skal helst blive en god forretning. Måske en forretning på seks, syv millioner euro med en struktur, med mennesker og med teams. Det er min personlige ambition. Det, jeg ønsker at opnå. Det er jeg ikke i tvivl om.

Men for nogle skal målet med de første butikker måske blot være at blive selvstændige, og så kan du fokusere på et drive en rentabel forretning fra det andet år. Det skal være rentabelt. Og det kræver mere tid, før din investering tjener sig ind. Men du bliver ikke rig af at eje en enkelt Kvik-butik i Spanien. Jeg ved, at i Holland og tilsvarende lande sælger de virkelig meget mere, og de tjener dobbelt så meget på hvert køkken, de sælger, sammenlignet med os. Så godt går det ikke i Spanien. Derfor bør tilgangen også være anderledes.

Hvis du ser på alle franchisetagere i Spanien, er de alle sammen ægtepar. Det vil sige, at de begge er selvstændige. Og hvis du er to selvstændige i butikken, behøver du ikke at ansætte så mange flere. Så retter tallene sig måske hurtigere. Sådan har det ikke været for mig. Vi har måttet sadle om efter nogen tid for bare at være klar og ikke miste penge, indtil vi åbner butik nummer to.

Støtten fra Kvik er fantastisk

Miguel: Vi skal nok klare os. Det er bare vigtigt, at du kender og er fortrolig med forretningsplanen og virkelig forstår at tilpasse dig og overveje hvert enkelt skridt. Det er en viden, du tilegner dig med tiden. Der er ingen, der har den på forhånd. Du bliver nødt til at tage imod hjælp fra andre og gradvist tage små skridt til at blive fortrolig med virksomheden, konceptet og måden at sælge på. Du sælger Kvik køkkener på en anden måde end andre køkkener. Vi har et rigtig godt Academy. Allan er fantastisk. Efter en eller to dages uddannelse hos Allan har vores sælgere øget salget med 50 procent. Bare sådan.

Julie: Wow! Det er fantastisk.

Miguel: Det er vanvittigt. Blot ved at ændre deres tilgang til at tale med kunderne. Det er en kæmpestor forskel.

Julie: Det kan noget.

Miguel: Bagefter er du så klar til at skrue tempoet op, men det er vigtigt, at du starter med små skridt og med at lære det nødvendige. Kvik giver dig en større avance på dine Kvik varer de første måneder som en hjælp til at klare den første tid. Og al hjælp er velkommen.

In my opinion it’s more important to have experience in running a business than to have experience in the kitchen world. If you have run any kind of business, I think you are more prepared to start with a Kvik project than if you have been selling kitchens for 20 years. That’s my opinion. Because you are not going to sell kitchens. That’s just one part of the thing you’re going to need to do. You’re going to deal with purchasing. You’re going to deal with pre-mounting. You’re going to deal with calendars. You’re going to organise teams. You’re going to..

Julie: Lede mennesker.

Miguel: Lede mennesker naturligvis. Der er så mange ting, du skal klare. Du skal have styr på dine skatter og afgifter. Du skal have styr på diverse tilladelser. Åbningstilladelser. Du skal finde et sted til butikken. Hvis du har erfaring med alle disse ting, går det meget nemmere, end hvis du har solgt køkkener i 20 år. Det er min mening.

Lad os sige tre butikker!

Julie: Og så sluttede vi naturligvis med at spørge Miguel om, hvilket råd han vil give til andre, der overvejer en Kvik franchise. 

Miguel: Det råd, jeg vil give til andre, der overvejer at åbne en ny butik i Spanien, er, at de virkelig skal ville det, og dernæst skal de finde et godt sted til butikken og naturligvis de rigtige medarbejdere. Jeg er overbevist om, at medarbejderne er afgørende. Jeg bruger selv meget tid på at lede efter de rigtige medarbejdere. Det er aldrig noget, jeg har uddelegeret. Jeg gør det altid selv.  Fordi jeg ved, hvor jeg ønsker at være om fem år. Jeg brænder for min vision, og jeg er overbevist om, at ingen formidler min vision bedre end mig selv.

Og det kan være vanskeligt i starten, fordi vi er i gang med at åbne nye markeder i Spanien. Brandet er ikke så kendt. Lige nu skal de blot gå ind i en af butikkerne eller tjekke vores hjemmeside for at se, hvad vi virkelig laver. Men gode medarbejdere hænger ikke på træerne. De har allerede et godt job. Så mit bedste råd er at opsøge dem. Fortæl dem om dine mål. Fortæl dem om din vision. Få dem til at se nærmere på produktet.

Få dem til at tjekke hjemmesiden. Få dem til at gå ind i en af butikkerne. Vi har ti butikker i Spanien på nuværende tidspunkt. I Valencia, Madrid, Barcelona, Marbella og Bilbao. Jeg er sikker på, at de har en butik lige i nærheden eller nemt kan køre til en, og bagefter er jeg overbevist om, at de vil være virkelig motiverede. De vil helt sikkert synes godt om butikkerne og blive inspireret af deres flotte udseende. Og dernæst er det tid til at finde de rigtige medarbejdere.

Kig efter et sted, og tal med Kvik, så de kan støtte dig under processen. De sørger også for at uddanne dig. De hjælper dig hele vejen. De giver dig mulighed for at tilbringe lidt tid i en eksisterende butik. De viser dig nogle af butikkerne uden for Spanien. Nogle af de bedste butikker leverer mere end tusind køkkener om året. Så de har virkelig styr på, hvad de laver. De ved bare, hvordan man sælger. De kender alle de processer, der skal gennemgås, og hvordan. Så bare spring ud i det.

Julie:  Hvor ser du dig selv om fem år?

Miguel: Godt spørgsmål. [laughter] Jeg har lige fra starten tænkt, at jeg godt ville have tre butikker. Jeg har de nødvendige medarbejdere til tre butikker. Jeg har det nødvendige lager til tre butikker. Jeg er klar til at stå i spidsen for tre butikker. Vi har hele tiden vidst, hvor de første to butikker skulle ligge. En i det sydlige Valencia. Som nu bliver butik nummer to. Selv om den skulle have været den første. En lille flot og hyggelig butik i midten af byen.

Julie: Flot butik midt i byen. Det er virkelig dejligt. Ja.

Miguel: Det er den, vi driver lige nu. Til den tredje butik var der flere muligheder at vælge imellem. Mit foretrukne sted er i nærheden af Alicante.

Julie: Virkelig cool. Fantastiske mål.

Det bedste ved køkkener er at lave mad i dem.

Julie: Endelig kunne vi i løbet af en samtale om køkkener ikke dy os for at spørge ind til Miguels store passion for at lave mad, som fik ham til deltage i den afgørende franchisebegivenhed tilbage i 2019. 

Miguel: Jeg har været gift i 17 år, og jeg laver mad, så tit jeg kan. Jeg elsker at lave mad, fordi det giver mig mulighed for at slappe af efter en travl dag.

I like to buy fresh food for every day meal. So I ride my car to my house. Stop by the shop. Ten minutes. Choose the fish or choose the meat or choose the vegetables I’m going to have that day for dinner because I’m going to cook them so I like to choose them. Then I arrive home and I like to spend those 30–40 minutes not something quick. I would like to make a good meal because also when it’s not just for you. That you are making three little girls grow. You think more about that. To be more healthy. So we have always vegetables and fruit after whatever we have for dinner.

Julie: Det er dejligt. Virkelig godt.

Hvis din interesse for køkkener handler om madlavning eller om, at du bare elsker mad, kan det måske være startskuddet til et nyt eventyr i køkkenbranchen, som det var det for Miguel. Siden vores samtale med Miguel har han åbnet den anden butik, Kvik Alfafar. 

Kvik er en solid virksomhed, som har eksisteret i mere end 40 år, og med næsten 200 butikker i 12 lande. Hvis vi har vakt din interesse, og du har en lille iværksætter i maven, kan du læse mere om de tilgængelige muligheder i dit område på vores hjemmeside. Du kan finde et link i noterne. Vi tilbyder både eksisterende butikker, der kan overtages, og mulighed for at åbne en helt ny butik på et nyt sted. Måske venter der dig en karriere inden for køkkenbranchen!

Afslutningsvis vil vi gerne anbefale endnu en podcast til dig. Hvis du bare ikke kan få nok af køkkener, anbefaler vi kraftigt episoden om Conan O'Brien i den store podcastserie Your Mama's Kitchen. 

Tak, fordi du lyttede med!

Læs mere om vores franchisekoncept

Med i denne episode

Miguel Zafon

Ejer af Kvik Valencia & Kvik Alfafar

Julie Broberg

Vært, Samtalekøkken®-podcast