Du er kun så god som dit sidste køkken, siger man. Så du skal altid holde fokus og holde dig skarp for at kunne gøre det. Ellers tror jeg, du mister grebet.

— Thijs Kaptein, Kvik Heerhugowaard + Kvik Hoorn

Vi er tilbage med endnu en episode, hvor vi interviewer en af vores selvstændige franchisetagere.  Vi søger ikke mindre end 65 nye franchisetagere i øjeblikket – både til at overtage eksisterende butikker og til at åbne nye lokationer. Du kan altid finde de seneste oplysninger om vores aktuelle muligheder på vores hjemmeside. Du finder et link i shownoterne. 

Du behøver ikke nødvendigvis have en baggrund i køkkenbranchen for at ansøge, hvilket du vil høre mere om i denne samtale med brødrene Thijs og Lex Kaptein. De åbnede Kvik Heerhugowaard i Holland i 2018 og blev allerede kåret som Årets butik til vores årsmøde i 2022. Deres succes er fortsat, og de åbnede deres anden butik, Kvik Hoorn, i november 2023. 

Men lad os høre deres historie … Jeg kan godt lide at kalde det "Sig ja til køkkenet", og du finder ud af hvorfor om et øjeblik … 

 

Bemærk, at teksten på denne side er en transskription af podcastepisoden.

Brødre med en drøm om at arbejde sammen

Thijs: Mit navn er Thjis Kaptein. 42 år gammel nu og bor 20 minutter fra Heerhugowaard. Ikke gift, men bor sammen med min kæreste og tre børn. Og jeg gør det her sammen med min bror.

Lex: Ja. Mit navn er Lex Kaptein. Jeg har også en kæreste og to børn. En dreng og en pige. Vi bor i den samme by i nærheden af Heerhugowaard. Og ja. Det her er, hvad vi laver.

Julie: And have you guys always worked together?

Lex: Nej. Vi boede sammen. [laughter]

Julie: Ja, I boede sammen som børn, ikke? Ja. Selvfølgelig. Men …

Thijs: Ja. Vi er brødre, og måske det er godt at nævne, at derhjemme var vi tre brødre. Jeg er den mellemste, og Lex er den yngste.

Lex: Den yngste.

Thijs: Og vi har altid haft en drøm om, at vi engang kunne arbejde sammen. Men vi er meget forskellige, tror jeg. Han er mere praktisk anlagt, og jeg er den ikke-praktiske type. [laughter] Så det er …

Julie: Er det en god arbejdsfordeling her i Kvik-butikken?

Thijs: Det fungerer. Det kan vi se på Maze.

Julie: Og hvad er Maze?

Thijs: Det er kundernes loyalitet. Den, der solgte det nye køkken.

Og jeg synes, det er meget stabilt. Vi er meget stabile, for jeg er altid i butikken for at være her, for at holde øje med butikken, for at lave planlægningen osv., og Lex er altid sammen med kunderne, og når noget går galt, kan han justere det, og han er social. Vi siger altid, at kunden har brug for opmærksomhed. Når han kommer derhen, og han siger: Drik en kop kaffe, og kig på køkkenet. Åh, sikke et dejligt køkken, bla bla bla. Den her skuffe er ikke god. Jeg ordner den. Så kunden får opmærksomhed, og så har du loyale ambassadører, tror jeg. 

Julie: Maze er det kundetilfredshedsværktøj, som vi bruger i Kvik. Hver kunde får mulighed for at udfylde det, når deres projekt er afsluttet. Alle vores butikker måles på deres Maze-score. Kvik Heerhugowaard har en meget høj Maze-score, og de arbejder hårdt for at opnå den. Men lad os vende tilbage til vores samtale med Thijs og Lex.

Sig "ja" til køkkenet!

Thijs: For at vende tilbage … for vi arbejdede ikke sammen i starten. Vi har altid haft en drøm om, at vi kunne arbejde sammen, og jeg synes, at Kvik har kombineret det. 

Julie: But what did you do before you decided to work together and have a Kvik franchise?

Lex: Jeg arbejdede som tømrer i et byggefirma i omkring 18 år. Så …

Julie: Installerede du køkkener i det byggefirma?

Lex: Nej. Ikke mange. Bare al slags tømrerarbejde. Reparere ting.

Thijs: Reparere ting i Amsterdam. Men også godt at nævne, at du ordnede lejligheder, og i to uger var lejeren ude. På to uger skulle du færdiggøre en helt ny.

Julie: Åh, totalrenovere, inden den næste person flyttede ind. Åh okay. Så det var, hvad du lavede før. Og Thijs, hvad lavede du? [laughter]

Thijs: Jeg arbejdede som agent for bryllups- og aftenkjoler, og jeg var leddet mellem designeren og butikkerne i Holland. Så jeg distribuerede brudekjolerne.

Julie: Så du ville gå ud og overbevise butikken om, at de havde brug for disse designs.

Thijs: Ja. Det er korrekt. At have dem i deres butik.

Julie: Lidt ligesom, jeg mener, det er ikke så anderledes end at overbevise nogen om, at de skal have disse køkkendesigns, vel?

Thijs: Og derfor tror jeg også, at franchise er inden for samme område, fordi vi sælger … Kviks design. Så du er ikke, ja.

Julie: Så det er ligesom, ja. Det er som at sige ja til køkkenet. Åh mand, det havde jeg ventet på at sige. 

[laughter]

Kunne godt lide Kviks tilgang

Thijs: Det er også det samme med hensyn til, hvordan vi startede dette eventyr.

Julie: Fortæl os om det.

Thijs: Jeg var i en Kvik-butik, og vi havde lige købt et nyt hus, og vi havde brug for et privat køkken, og jeg sagde til min kone: Lad os tage af sted. Vi tager hen til Kvik for at kigge, og vi var i butikken, og jeg sagde: Wow. Det her er første gang, nogen taler normalt til mig. Ikke som en, ja.

Julie: Hvad mener du med at tale normalt til dig? At de ikke forsøger at være en påtrængende sælger. Er det det, du mener med det, eller hvad mener du?

Thijs: Nej. Han forsøgte først at sælge Kvik-konceptet. Idéen. Så det her er Tinta. Det her er Mano, og det er de farver, vi har. Kig jer endelig omkring og se på, hvad vi har, og hvis I kan lide det, kan vi lave en aftale. Jeg så på min kone. Jeg sagde, at det var første gang, nogen fortalte mig, hvordan Kvik fungerer og ikke forsøgte at presse mig til at købe et køkken. Og jeg kunne godt lide det danske design, og jeg kunne godt lide alle de lige linjer. Så jeg var i butikken og sagde til min kone, at jeg ville købe et Kvik køkken, fordi jeg kunne lide det, og så var jeg i bilen og søgte på internettet. Jeg sagde: Hey, de leder efter en franchiseperson i Heerhugowaard. Så sagde jeg: Okay, lad os gøre det. Så jeg sad i bilen, og jeg indtastede mine oplysninger, og ugen efter var jeg til et møde, og så sagde jeg: Lex, skal du være med? Han sagde ja. Okay, lad os gøre det. 

Julie: Så I besluttede jer virkelig hurtigt.

Thijs: Virkelig hurtigt.

Julie: Men jeg mener, det er også lidt fantastisk, at det var, fordi du besøgte en butik, og du kunne lide stemningen i butikken.

Thijs: Og min kone sagde: Er du skør? Du skal ikke til at have en køkkenbutik. Er du skør? Du har aldrig solgt et køkken. [laughter] Intet problem.

Julie: Så hvor lang tid tog det så fra den dag, du udfyldte formularen, til du faktisk åbnede butikken?

Lex: 12-13 måneder.

Thijs: Et år.

Julie: Okay? Og hvad var det, der tog så lang tid? 

Thijs: Først skal du tage til Kvik …

Julie: Til Danmark?

Thijs: For at underskrive, for at kigge. Derefter laver du en forretningsplan. Så skal økonomien være på plads. Bygningen skal være der. Og

Julie: Var det at finde en lokation … havde de en idé om en lokation eller …

Thijs: Nej. De hjalp os. De hjalp os meget, og også med finansiering hjalp de meget. Vi lavede forretningsplanen for finansieringen sammen. Og så åbnede vi den 23. november i 2018.

Julie: Men I var allerede Kviks bedste butik i 2021, ikke?

Thijs: Ja. Ikke?

Julie: For I var Årets franchise.

Thijs: Ja. Det er vi meget stolte af.

Julie: Det er ret fantastisk. Jeg mener, hvordan opnåede I det så hurtigt?

Lex: Ved at arbejde hårdt. [laughter] Og være dygtig.

Julie:  Virkelig hårdt arbejde. Ja.

Jeg tror, at hvert lag skal være der. Hvis kunden kommer ind i butikken, skal han have en god fornemmelse.

— Thijs Kaptein

Alt afhænger af god service

Julie: Brødrene er meget fokuserede på at yde god service – de ser det som kernen i deres succes. 

Thijs: Ja, men jeg tror også, det er den vision, vi har, for alt afhænger af service, ikke? Som vi talte om tidligere, har kunden brug for opmærksomhed, og hvis du giver den opmærksomhed, og de ringer til os og siger, at fronten ikke er rigtig eller sådan noget.

Julie: Eller den har en ridse eller noget. Ting kan ske.

Thijs: Køb en ny front, sæt den på, og Lex tager derhen. Får en kop kaffe. Sikke et dejligt køkken. Du skal gøre det her. Så jeg tror, at serviceniveauet skal være højt. Det er …

Julie: Folk har brug for at føle, at du bekymrer dig om deres køkken og deres …

Thijs: Det er korrekt.

Lex: Og så vil folk tale om det medderes venner.

Julie: De har en fest, og så ser alle deres smukke køkken. 

Thijs: Jeg tror, at hvert lag skal være der. Hvis kunden kommer ind i butikken, skal han have en god fornemmelse. Det skal være sådan, at de siger: Hej, hvordan går det? Kan jeg hjælpe med noget? Og sælgeren skal være god. Så skal alt bestilles korrekt, og hele processen skal være okay.

Julie: Jeg tror, at opmålinger sandsynligvis er en vigtig del.  Tager du ud og laver opmålingerne, Lex, eller har du et team af folk, der gør det?

Lex: Nej. Jeg gør det selv.

Thijs: Og jeg tror, man er nødt til at lave tilbud, for hvis man åbner en Kvik-butik, kan man ikke gøre det på 30 timer om ugen.

Julie: Nej. Så man arbejder hårdt. Man er …

Thijs: Enten gør man det, eller så gør man det ikke. Så gør man det ikke …

Julie: Så man skal være på 110 procent.

Thijs: Altid. Altid på.

Julie: Så I arbejder hele tiden. [laughter]

Thijs: Du er kun så god som dit sidste køkken, siger man. Så du skal altid holde fokus og holde dig skarp for at kunne gøre det. Ellers tror jeg, du mister grebet.

Julie: Så hvor mange køkkener solgte I sidste år? Hvad skal der til for at være på toppen hos Kvik? Hvor mange køkkener er det på et år? Cirka.

Thijs: På en uge installerer vi omkring 8-9 køkkener.

Julie: Okay. I installerer 8 eller 9 køkkener hver uge.

Thijs: Det er korrekt. Og vi håber også at få 8-9 igen nu her. Men for at blive årets franchise handler det ikke kun om salgsdelen.

Julie: Nej? Hvad kræver det ellers?

Thijs: Som Lex fortalte os, er Maze meget vigtig.

Julie: Ah, det er sandt. Var det fem faktorer? Er det fem ting, der er …

Thijs: Det er korrekt. Fem faktorer. Ja. Maze er meget vigtig. Der er vores kundeloyalitet. Jeg mener, at dette er det vigtigste. Ordretilgang. Virksomhedens økonomiske sundhed. Great Place to Work, så …

Julie: Åh ja. Det gør vi. Vi er en del af Great Place to Work. Det er en medarbejderundersøgelse, ikke?

Thijs:  Og så har vi, det er vist det, tror jeg. Det er ikke den største ordretilgang. Du skal også opbygge kundeloyalitet. Ambassadørerne, kalder de det. Man er nødt til at opbygge ambassadører.

Julie: Franchise of the Year is awarded yearly at our annual meeting and as we discussed, it’s determined by a number of factors - not only how many kitchens the team sells, but also their customer satisfaction score, the financial health of their business, employee satisfaction, which we measure in a yearly survey through the organisation Great Place to Work. It’s not just the store that sells the most - but an overall positive picture of the business.

En ærlig og ligefrem tilgang

Julie: Tilfredse kunder starter med, hvordan du behandler dem, når de træder ind ad døren. En ærlig og ligefrem tilgang er, hvad brødrene tror på.

Thijs: Det er derfor, når nogen kommer i din butik, skal du fortælle dem … Du skal fortælle dem hvad og hvorfor, hvem vi er. Vi er dansk design. Vi har større skabe.  Så du er nødt til at forklare Kvik-visionen, og så kan du gå videre. Hvis de vil have et blåt køkken …

Julie: Eller et rødt eller noget, det gør vi bare ikke.

Thijs: Nej. Så giver du ikke et tilbud. Prøver ikke.

Julie: Afviser I folk? Siger I: Jeg tror bare ikke, vi kan hjælpe dig.

Thijs: Ja. Det gør vi. Ofte, tror jeg. Ja. Hvis man ikke er et match, kan man ikke arbejde sammen. For hvis de vil have et blåt køkken, hvorfor skal vi så give dem et tilbud? Eller nogle gange er det målene. Vi kan ikke lave alt, og vi er standard. Vi har standardhøjde. Standardhøjde, -dybde etc., og hvis nogen vil have alle mulige slags ting, skal man som sælger sige: Nej, det har vi ikke. Og jeg mener, at nej er et godt svar. Vær transparent. Vær åben. Og hvis nogen går, er det også okay. Det er sådan, det er.

Julie: Da vi talte sammen sidste år, havde vi ikke et blåt køkken, men det har vi nu, så de behøver ikke længere afvise nogen, der vil have et, da de kan vælge Bordo blue. Det kræver dog mod at afvise en potentiel kunde. 

Ikke alle er en Kvik-kunde. Vi kan ikke hjælpe alle. Men jeg tror, vi sælger til den helt almindelige fyr og pige.

— Thijs Kaptein

Thijs: Ja. Men jeg tror, at når man altid siger ja, og selvfølgelig kan vi gøre meget, men hvis man går rundt i Kvik, og man ikke bliver inden for Kvik-sortimentet, så får man en masse arbejde, og det er ikke rentabelt, og så er det ikke et match. Det er okay. De er nødt til at gå til en anden. Det er perfekt.

Julie: Der kommer en anden ind ad døren, som ønsker standarden. 

Thijs: Ja. Selvfølgelig. Men det er ikke alle, der er en Kvik-kunde. Vi kan ikke hjælpe alle. Det er også …

Julie: Så hvordan ser den ideelle Kvik-kunde ud? Hvordan ser de …

Thijs: Jeg mener, det er … unge. Vi sælger meget til … hvad er idealet?

Julie:  Har det noget at gøre med, hvad I sagde i begyndelsen om demografien i området? Er det mennesker, der er nede på jorden og …

Thijs: Nede på jorden. Bæredygtighed. Man kan se det på tøjet. Hvad siger man. Mere moderigtigt. De går op i indretning, tror jeg. Men det er … ja. Det er forskelligt. Ja.

Lex: Svært at sige. Mange forskellige slags mennesker, der ønsker at købe et Kvik køkken. Så nogen har 6.000 euro, vi sælger for 6. Og nogen har 30.000 euro, vi sælger for 30.

Julie: Så de kan få et køkken, der matcher deres budget.

Thijs: Det er korrekt. Men jeg tror, vi sælger til den helt almindelige fyr og pige, tror jeg. 

 

Det er en destination

Julie: Mange Kvik-butikker ligger i industriparker, tæt på andre køkkenbutikker. Heerhugowaard-butikken gør ikke, og jeg spurgte dem om dette. Men det ser ikke ud til at være en hindring for deres forretning. 

Jeg spurgte dog, om folk, der kommer forbi, for det meste har en aftale …

Thijs: Det er forskelligt, men nu om dage når nogen kommer ind i vores butik, vil de have noget, så vores sælgere skal være obs på dette, give dem gode råd, give dem en god fornemmelse, og måske vil de se det nu eller i morgen. Det er lige meget. Men, ja. Vi er ikke en butik.

Lex: Det er en destination

Thijs: Vi er en destinationsbutik.

Julie: People are not happening past in the same way. They know about you and they look for you. And they find you, obviously.

Råd til andre

Julie: Hver enkelt franchise har sin egen historie, men alle kan have gavn af nogle gode råd, så vi spurgte Thijs og Lex, hvilket råd de ville give til alle, der overvejer at åbne deres egen Kvik-butik.

Hvilket råd ville I give til en, der overvejer en Kvik-franchise?

Thijs: Det kan være rigtig rart. Du kan få din egen butik. Meget stolt, men det er meget. Så tro ikke, at man bare kan gøre det. Hvis man gør det, skal man gøre det rigtigt og give den hele armen.

Julie: Og man skal give alt, hvad man har.

Thijs: Giv den hele armen, eller lad være med at gøre det, for det er meget. Der kommer meget din vej, og ja. Hvis du ikke har det under kontrol, kan du hurtigt gå ned. Så du skal være på toppen. Så gør det 120 procent, eller lad være med at gøre det. Det er, hvad jeg vil sige.

Julie: Men du behøver ikke nødvendigvis have en baggrund inden for køkkener. Det beviste I. 

Thijs: Nej. Men du kan lære det.

Julie: To help you learn everything you need, we have an extensive training program under Kvik Academy, as well as Retail Consultants who come out to your store regularly in the first months of your business to ensure that you get a good start. 

Al den nødvendige træning

Julie: Kvik Academy underviser i alt fra det grundlæggende i alle vores IT-systemer, til salgsteknikker, til et særligt årelangt intensivt program efter et år for franchisetagere og butikschefer, som vi kalder NEFOS. I løbet af dette program giver vores administrerende direktør, salgsdirektører, Academy og økonomi alle sammen franchisetagerne god træning i salg, økonomi, administration og ledelse. Det er et hårdt program, og det kulminerer med en afsluttende eksamen. Thijs og Lex har selv været igennem programmet, og en af de store fordele, de ser, er det netværk, det giver dem i Kvik.

Thijs: I starten er det detailkonsulenten, der booker hvert møde, så vi kan lære. Der er et helt oplæringsprogram hos Kvik. Vi gennemførte også NEFOS-træningen, som er for franchisetagere, der har været i gang i et år, og NEFOS-træningen lærer dig mere om baggrund, økonomi etc., og der bygger du også mere netværk med dine kolleger og ikke kun i Holland, men også i Belgien, Spanien, Danmark. Så det er rigtig godt for dit netværk. Der er salgstræning. Der er træning i administration. Økonomiuddannelse. Så det sørger for, at du har styr på det.

Julie: Og jeg hører, at I har et lille netværk af folk her i Holland, så I kan ringe og fejlfinde med nogen, der forstår, hvad det handler om.

Thijs: Ja. Vi har en lille gruppe. Ja. Det er fire gutter, der er på samme niveau som os. Vi har været i gang i fire år, så vi er længere fremme. Og jeg kan se, at vi her havde læringsprogrammet for Zandaam, og han har sit eget netværk af butikker, der er et år gamle. For at få feedback, for at lære, for at diskutere, hvad laver du, hvordan går det med dig etc. For at give tips. Tips og tricks

Julie: I tilbragte tid i en butik, før jeres butik åbnede, og I blev uddannet i en butik. Har I gjort det for en ny butik?

Thijs: Ja. Det har vi. Ja. Kvik Zandaam var her. Og Leeuwarden var her. To butikker.

Julie: Så de kom begge og fik deres træning her.

Thijs: De lærte af de bedste. [laughter]

Julie: Obviously.

Er du klar til selv at sige ja til køkkenet?

Er du klar til selv at sige ja til køkkenet? 

En Kvik-franchise giver dig alle fordelene ved at have din egen virksomhed og være din egen chef, men med en meget stærk virksomhed i ryggen. Vi tilbyder en uovertruffen supportpakke til vores franchisetagere, herunder at hjælpe dig med at vælge den rigtige lokation, juridisk rådgivning, hjælp til din forretningsplan, indretning og opbygning af dit showroom og lager.

Derudover tilbyder vi regnskabsydelser som controlling og daglig forretningsopfølgning samt hjælp til ansættelse og rekruttering af personale. Inden du åbner, gennemgår du et omfattende træningsprogram, hvor du blandt andet arbejder i en Kvik-butik i mindst en måned. Derudover tilbyder vi support fra vores detailkonsulenter, hvilket giver dig en rigtig god start. Vores markedsføring sikrer, at du har bookinger allerede på åbningsdagen. 

Og vi kan bare ikke lade være med at anbefale endnu et afsnit af den vidunderlige podcast Your Mama's Kitchen. Denne gang er det med musiker og sangskriver Jeff Tweedy fra bandet Wilco. Det viser sig, at Jeffs mor var køkkendesigner og selv solgte køkkener, så podcastepisoden er lige noget for os. Find det på Audible, eller hvor som helst du lytter til podcasts.

Tak, fordi du lyttede med!

Ansøg i dag.

Med i denne episode

Thijs Kaptein

Medejer, Kvik Heerhugowaard & Kvik Hoorn

Lex Kaptein

Medejer, Kvik Heerhugowaard & Kvik Hoorn

Julie Broberg

Vært, Samtalekøkken®-podcast